Mediální slovník
0-9
360° videoJedná se o videa z takzvaných 360° kamer. Ty pomocí několika objektivů nebo speciální optické sousta...
3D bannerVizuálně atraktivní forma internetové reklamy. 3D bannery umožňují zadavatelům lépe představit produ...
4C4C je zkratka pro čtyři složky marketingového mixu podle Phillipa Kotlera. Podle jeho teorie je potř...
4PZkratka pro čtyři složky marketingového mixu podle teorií minulého století (Culliton, Clewett, McCar...
5PJe zkratka pro pět složek marketingového mixu, nahlíženo z pozice kupujícího. Ke čtyřem P (4P) se...
A
A/B TestingA/B Testing (angl. A/B split-run testing) je metoda umožňující porovnat efektivitu více variant téh...
A1 stojanMobilní reklamní nosič, jehož hlavní výhodou je možnost flexibilního umístění. Jedná se o stojan, kt...
ABC ČRV České republice zajišťuje ověřování nákladu tisku ABC ČR (Audit Bureau of Circulations - Kancelář ...
ABCDE klasifikaceTypologie, která populaci rozděluje do několika skupin podle kombinace sociálního postavení a ekonom...
AČRA MKAsociace Českých Reklamních Agentur a Marketingové Komunikace – cílem činnosti asociace je zvyšování...
Ad – AdvertisementInzerát, reklama. Ad jako zkrácená, hovorová verze od Advertising, přešla i do dalších slov jako ...
Ad AwarenessPovědomí o reklamě, znalost reklamy. Udává, kolik procent cílové skupiny si vybavuje, pamatuje rekla...
ADCArt Directors Club (ADC) sdružuje „kreativce“ z komunikačních a brandingových agentur, designových s...
Ad-hocZ latiny „pro tento případ“, znamená účelový (včetně někdy negativních asociací spojovaných s tímto...
AdmanPrestižní ocenění udělované významným osobnostem za celoživotní přínos české reklamě. Poctu symboliz...
ADMEZADMEZ – Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu – je profesním sdružením právni...
AdMonitoringAdMonitoring je projekt (spadající pod SPIR – Sdružení pro internetovou reklamu), který monitoruje r...
Adstock(TV) adstock označuje měřítko účinku (TV) kampaně, které bere v potaz, že efekt odvysílané reklamy p...
Advertiserviz Zadavatel reklamy
Advertisingviz Reklama
Advertising agencyviz Reklamní agentura Související pojmy: Komunikační agentura, Mediální agentura
Affiliate marketingPojem z internetového výkonnostního marketingu. Affiliate marketingem se označují veškeré marketingo...
AfinitaAfinita (TAI, Target Affinity Index, vhodnost) je index, který popisuje vhodnost konkrétního reklamn...
AftershotČást TV spotu, která se odehrává poté, co spot zdánlivě skončí a proběhne případný packshot. Obvykle...
Agenturní provizeProvize (většinou ve výši 15 %), kterou média platí mediálním agenturám za zprostředkování mediálníh...
Agregovaná dataKumulovaná (resp. přepočítaná) primární data z výzkumu. V minulosti se používala zejména pro data z ...
AheadFormát internetové reklamy. Horizontální reklamní proužek umístěný v záhlaví stránky. Rozměry 745*1...
AIDA (AIDYA)Složenina slov: Attention (pozornost) Interest (zájem) Desire (přání) Action (akce) Jednodu...
AKA - asociace komunikačních agenturAKA – Asociace komunikačních agentur, sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. ...
AkviziceZískání nebo nábor. Akvizicí může mediální provozovatel či jiný podnikatelský subjekt rozšířit své p...
Alokace rozpočtuRozdělení (mediálního) rozpočtu v čase a mezi jednotlivá média. Představuje jednu ze základních zodp...
Ambient marketingAmbient neboli ambientní marketing je formou guerilla marketingu. Využívá alternativní, ambientní mé...
Ambient(ní) médiaV mediálním žargonu znamená nestandardní, netradiční nebo ad-hoc média, která jsou a působí mimo dom...
Ambush marketing (parazitování)Ambush marketing je označován také jako škodný, příživnický, popř. neférový marketing (IOC, 1998). V...
Analogové vysíláníHistoricky původní způsob šíření televizního a rozhlasového signálu. Obraz i zvuk jsou přenášeny pom...
AnimaticAnimatic je audiovizuální materiál, který vzniká před samotnou produkcí TV spotu a používá se pro te...
APRAAPRA – Asociace Public Relations Agentur je dobrovolné sdružení PR agentur působících na území České...
AstroturfingForma guerilla marketingu, nástrojem PR. Astroturfingové kampaně se využívají v oblasti propagace, s...
ATL – above the lineViz nadlinková komunikace
Atribut značkyAtributy neboli vlastnosti značky. Značka může být mladá, tradiční, netradiční, konzervativní, dynam...
ATS - Average Time SpentATS – Average Time Spent – průměrná doba trávená u konkrétního média (televize, rádia, internetu), u...
ATS relativeATS relative – průměrná doba strávená u konkrétního média (televize, rádia, internetu...) těmi divák...
Augmentovaná realitaAugmentovaná realita (rozšířená realita) představuje přímý či nepřímý pohled na reálný svět doplněný...
AutoinzerceReklama jednoho média v jiném produktu téhož mediálního provozovatele. Příklad: MF Dnes má reklam...
Autotypický rastrRastr, kde je intenzita barev řízena různě velkými tiskovými body. Související pojmy: Rastr (v...
AwarenessAwareness neboli povědomí o značce, produktu či výrobku nebo též znalost značky, produktu, výrobku. ...
B
B2B - Business To BusinessDruh marketingu, kdy cílovou skupinou nejsou široké masy lidí, ale společnosti, firmy, korporace, ka...
B2C - Business To ConsumerDruh marketingu, kdy cílovou skupinou jsou široké cílové skupiny lidí. Typickými představiteli B2C j...
BacklightFormát nosiče využívaného ve venkovní reklamě. Jeho velikost odpovídá bigboardu, liší se ale v tom, ...
Banner1. Formát internetové reklamy. První forma reklamy na internetu a stále jedna z nejčastějších. Též n...
BarterVýměnný obchod. Zadavatel reklamy poskytuje za mediální prostor jako protihodnotu své zboží nebo slu...
BeeTaggBeeTagg je technologie umožňující jednoduché propojení ostatních médií s interaktivním médiem, jako ...
Behaviorální marketingBehaviorální marketing je pojem obecně označující komplexní analyzování zákazníkova chování pro větš...
BenchmarkSrovnávací hodnota určité veličiny. Měrná značka, etalon, úhelný kámen, podle kterého budeme srovnáv...
Benefit značkyBenefit značky je to, co značka přináší cílové skupině, svým spotřebitelům, čím je pro ně přínosná. ...
BFUPojem z internetového marketingu. BFU zkracuje anglická slova Bloody Fucking User (volný překlad: to...
Big DataTímto termínem se označuje souhrn velkého objemu dat (terabyty dat) z různých zdrojů a databází, bez...
Big squareFormát internetové reklamy. Velký čtverec o rozměrech 250*250 nebo 300*300 pixelů. Související ...
BigboardFormát venkovního nosiče (9,6 x 3,6m). Na českém trhu je možné také využít dvojnásobně velkého formá...
BillboardObecný název pro velký formát plošné outdoorové reklamy. (Vzniklo z anglického billing board - plaká...
BlogBlog je možné přeložit jako internetový deníček. Jedná se o zvláštní formu webu, kam uživatel intern...
BookingRezervování, umisťování a další aktivity spojené s uvedením reklamy. Termín se používá zejména při p...
Bounce ratePojem z internetového marketingu. Udává procento návštěvníků webu, kteří web ihned po vstupu opustil...
BrainstormingDnes již poněkud zastaralá metoda generování kreativních námětů prostřednictvím kolektivní diskuze n...
BrandZnačka (míněno v obchodním kontextu). Zahrnuje název, logo, slogan a design spojený se značkou nebo ...
Brand AwarenessZnalost značky (v cílové skupině). Udává, kolik procent lidí z cílové skupiny zná danou značku. Rozl...
Brand ExperienceDoslova přeloženo znamená „zkušenost se značkou“. Jedná se o komplex historické zkušenosti, ktero...
Brand storytellingZpůsob komunikace značek se spotřebiteli, který stále více získává na popularitě. Může se jednat o p...
BreakViz reklamní break
BriefZadání od klienta. Obsahuje údaje týkající se cílů a prostředků kampaně. Související článek: ...
BriefingInformativní schůzka. Tisková konference. V širším slova smyslu označuje briefing setkání zadavatele...
BTL - Below the LineViz podlinková komunikace
BudgetRozpočet kampaně. Je důležité stanovit, zda se jedná o částku s DPH, nebo bez DPH, což je obvykle...
Buying1. Proces nákupu mediálního prostoru. 2. Nákupní oddělení v mediální agentuře zabývající se nák...
BuzzRozruch, bzukot (buzz) a vzrušení kolem určité značky (produktu). Znamená nejen šuškandu (word of mo...
BuzzmarketingBuzzmarketing je marketing zaměřený na vyvolání rozruchu, bzukotu, hukotu (buzzu) okolo určité značk...
C
Cannes LionsNejprestižnější mezinárodní festival reklamní kreativity. Cannes Lions byl založen v roce 1954, popr...
CAPI – Computer Assisted Personal InterviewingMetoda sběru dat. Osobní dotazování za pomoci počítače. Tazatel odpovědi respondenta ukládá přímo...
CastingVýběrové řízení na obsazení herců do reklam.
CATI – Computer Assisted Telephone InterviewingMetoda sběru dat. Telefonické dotazování za pomoci počítače. Tazatel odpovědi respondenta dotazuje p...
CAWI – Computer Assisted Web InterviewingMetoda sběru dat. Dotazování na webovém formuláři. Realizátor výzkumu vytvoří na internetu intera...
Channel Neutral PlanningPřístup k plánování komunikačního mixu, kdy se nejprve stanoví cíle kampaně a její strategie (jak cí...
Channel splitRozdělení investic nebo GRPs na jednotlivé TV stanice. Součet dává 100 %. Příklad: Značka X měla ...
Cílová skupinaCílová skupina (angl.: Target Group, Target Audience) je definovaná skupina lidí, kterou se komunika...
ClaimSlogan, jenž bývá připojen k logu či logotypu firmy. Např. Today, tomorow, Toyota! Just do...
Click FraudViz Podvodné prokliky
Click RateUkazatel, jaké je procento kliknutí na reklamu ze všech impresí (zobrazení) reklamy. Někdy Click-Thr...
Client NetFinální cena pro klienta - po odečtení slev, bonusů, agenturní provize atd. Může být uvedeno také ja...
Client ServiceOddělení v mediální agentuře, které se stará o jednoho nebo více klientů z řad zadavatelů reklamy. O...
Clutter"Nasycenost" konkrétního prostředí reklamou. Je možné ji měřit podle skupiny médií, pro jednotlivá m...
CLV – CityLightCityLight Vitrine. Nosič venkovní reklamy o rozměrech 118,5 x 175 cm. CityLighty bývají obvykle pros...
CMYKBarevný systém zobrazování barev: Cyan, Magenta, Yellow, blacK (azurová, fialová nebo spíše fuchsiov...
Co-brandingPraxe používání více značek společně v rámci jedné reklamní kampaně či spojení v rámci jednoho produ...
Co-creationZapojení spotřebitelů, potenciálních zákazníků do procesu tvorby produktu, reklam, komerční komunika...
Color marketingPod výrazem Color marketing si představujeme techniky sloužící k vzbuzení zájmu o produkt pomocí bar...
CommercialTelevizní nebo rozhlasový reklamní spot. Související pojmy: TVC
Competitive IntelligenceCompetitive Intelligence (CI) je systematický, legální a etický proces sbírání, zjišťování, sledován...
Content marketingContent marketing neboli obsahový marketing je součástí tzv. inbound marketingu. Jde o získávání a u...
CookiesCookie je malý kód (představte si ho třeba jako znakový řetězec), který si webová stránka prostředni...
CopywriterCopywriter – osoba mající na starosti psaní (skládání) textů. Zodpovídá za obsahovou, stylistickou a...
Cosmic CursorFormát internetové reklamy. Animace klienta, která je připojena ke kurzoru myši. Tento formát je vho...
CounterprogrammingCounter znamená proti. Counterprogramming označuje přístup TV stanice k tvorbě programového schématu...
CPA – Cost per ActionJeden ze způsobů placení za reklamu. Zadavatel reklamy platí až v případě, kdy uživatel (na základě ...
CPC – Cost per ClickViz PPC
CPE – Cost per EngagementCost per Engagement = cena za interakci/angažování/zapojení uživatelů. Jedná se o velmi netradiční p...
CPExCzech Publisher Exchange (CPEx) je sdružení předních českých provozovatelů online médií – AdActive,...
CPM – Cost per MilleCPM je zkratka z anglického Cost per Mille a vyjadřuje cenu za tisíc zobrazení. Má tedy stejný význa...
CPP – Cost per PointCena za zasáhnutí 1 % cílové skupiny. Též cena za 1 GRP, za jeden procentní bod sledovanosti. Použív...
CPT – Cost per ThousandPoužívá se v tisku a televizi, kde znamená cenu za tisíc oslovených čtenářů. Podobně na internetu zn...
CPV – Cost Per ViewerCost per Viewer (CPV) – pojem používaný u reklamy v kinech, který označuje cenu za zásah jednoho div...
CR – Conversion RateViz Konverzní poměr
CRM – Customer Relationship ManagementŘízení vztahů se zákazníky. Její základní filozofií je získávat a udržovat co nejlepší a nejhodnotně...
Cross EffectCelý název zní Media Channel Cross Effects. Popisuje účinek kampaně realizované v jednom media typu ...
Cross PromotionCross Promotion je vzájemná marketingová podpora dvou a více produktů (služeb).
CrowdfundingCrowdfunding označuje způsob získávání peněz formou sbírky, ke které se hojně využívá možností inter...
CrowdsourcingDoslova „dav-zdroj“, kde zdrojem je dav. Pokud potřebujete pomoc nebo odpověď na svoje otázky, oslov...
CSR (Corporate Social Responsibility)CSR neboli společenská odpovědnost firem označuje takové vedení firmy a budování vztahů s partnery, ...
CTR – Click Through RateCTR = Click Through Rate - viz Míra prokliku Související pojmy: Slovník internetové reklamy, Úvo...
D
Daily ReachDenní zásah neboli denní reach. Tento termín se používá hlavně v oblasti rozhlasové, ale i televizní...
DashboardNástroj pro snadnou vizualizaci dat. Jedná se o jednoduše čitelné uživatelské rozhraní, které grafic...
DaypartDaypart neboli část dne. Nejznámější část dne je prime-time, hlavní vysílací čas. Tomu předchází Pri...
Daypart splitRozdělení investic nebo GRPs do jednotlivých částí dne. Součet dává 100 %. Používá se při analýzách ...
DeadlineOznačení pro nejzažší termín, do kterého musí být úkol splněn.
Decay EffectOznačuje odeznívání účinků reklamy po jejím skončení, zastavení, stažení z éteru.
Decision makerOsoba s rozhodovací pravomocí. Význam záleží na kontextu. Například při výběru značky rodinného a...
DemografieV obecném významu je demografie věda, která zkoumá proces reprodukce lidské populace. V reklamn...
DemoverzeNeúplná (náhledová) verze.
DeníkDenně vycházející tištěné periodikum. Nejčastěji vychází 6x týdně, ale jsou i deníky, které vycházej...
Digitální televizeDigitální televize (DVB) je novou technologií umožňující vysílání a přenos audiovizuální informace p...
Diminishing returnsSnižující se účinek / návratnost investic. Popisuje skutečnost, že za každou investovanou korunu v m...
DINKYDINKY (Double Income No Kids Yet) označuje mladé bezdětné páry. Oblíbená cílová skupina: mají dvojí ...
Direct MailZákladní nástroj direct marketingu. E-mail nebo listovní zásilka obsahující obvykle nabídkový dopis ...
Direct marketingDirect marketing (přímý marketing) je obecný název pro marketingovou komunikaci spočívající v přímém...
DMP - Data Management PlatformData Management Platform. Systémy umožňující práci s 1st, 2nd a 3rd party daty a jejich využívání v ...
DocusoapDocusoap je televizní žánr, který zaznamenává situace dokumentární formou a zpracovává je (stříhá) j...
DOOH - Digital Out of HomeDigital Out Of Home - Out of home reklama (venkovní reklama) s digitálními displayi.
Downmarket1. Segment populace, který se zaměřuje na poměr cena/výkon, nízkou cenu a základní služby. 2. Seg...
DPIZkratka Dots Per Inch – znamená počet (obrazových) bodů na palec, jinými slovy hustotu nebo jemnost ...
DSP - Demand Side PlatformPokročilé systémy na plánování a správu online kampaní. Mezi hlavní charakteristiky DSP systémů patř...
DTP - tzv. détépkoDTP (desktop publishing) – označení pro firmu nebo oddělení reklamní agentury připravující dokumenty...
Duhová kulička1. Mezinárodní soutěž o titul Nejlepší marketingová kampaň v oblasti hraného, animovaného a dokument...
DVB-TDVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial) neboli pozemní digitální vysílání je systém přenosu...
DVB-T2DVB-T2 (z anglického Digital Video Broadcasting – Terrestrial) je nástupnický standard digitálního t...
E
E-commerceE-commerce (electronic commerce), tedy elektronický obchod, je termín pro jakýkoliv druh podnikání n...
EEG – ElektroencefalografieElektroencefalografie je vyšetřovací metoda, která ke sledování mozkových aktivit využívá elektronic...
Efektivní frekvencePočet zásahů, při kterém jsou reklamy nejúčinnější. Pro každou reklamní kampaň je tato hodnota ...
EffieSoutěž o nejefektivnější reklamní kampaň. Effie je zkratka slova Effectiveness (efektivnost) a označ...
E-mailingE-mailing (e-mail marketing) je formou direct marketingu. Znamená hromadné rozesílání e-mailových zp...
EmojiVýraz emoji, čti emodži, pochází z japonštiny a skládá se ze slov e – obrázek – a moji – povaha, oso...
Engagement marketingEngagement marketing je marketingová strategie, která vede zákazníky k účasti na evoluci produktu ne...
Entrance doorReklamní nosič umístěný na vstupních dveřích do prodejny nebo nákupního centra. Obvykle se jedná o v...
Entrance gateReklamní nosič umístěný na vstupních elektronických detekčních branách prodejny. Typicky se jedná o ...
Entrance sleevesReklamní nosič umístěný na vstupních automaticky se otevírajících ramenech. Typicky se jedná o papír...
Etický Kodex ReklamyAutor: Rada pro reklamu PREAMBULE Kodex reklamy (dále jen „Kodex“) vydaný Radou pro reklamu (d...
Event MarketingV překladu též „marketing akcí“, který využívá různé formy společenských akcí. Cílem Event Marketing...
ExkluzivitaExkluzivita může znamenat několik věcí: 1. Klient si vymíní, že jeho agentura nebude pracovat p...
F
Face to FaceVýzkumná technika Face to Face neboli F2F spočívá v řízeném rozhovoru při marketingovém výzkumu. Oso...
First tryČesky doslovně „první vyzkoušení“. Jedná se o moment, kdy spotřebitel poprvé vyzkouší neznámý výrobe...
Flash mobSkupina lidí, která se zorganizuje na internetu, následně se setká na veřejném místě a vykoná něco n...
FlattrFlattr je jednoduchý mikroplatební systém, který umožňuje finančně podpořit tvůrce obsahu kdekoliv n...
FMCGFMCG - Fast Moving Consumer Goods (FMCG), někdy též Consumer Packaged Goods (CPG) je označení pro ry...
fMRIfMRI = functional Magnetic Resonance Imaging. Technologie sloužící k mapování aktivních částí m...
Focus group(s)Focus group je název pro kvalitativní výzkumnou metodu. Focus groups se používají pro zjišťování mot...
FreemiumTermín Freemium se skládá ze slov Free a Premium. Popisuje obchodní model, který nabízí základní pro...
FrekvencePočet zásahů naší cílové skupiny určitým sdělením. Související pojmy: Net Reach, Rating, Efek...
Frekvence rastruviz Lpi - lines per inch
Full bannerFormát internetové reklamy. Horizontální reklamní proužek 468*60 pixelů. Související pojmy: F...
G
GadgetsGadgets (někdy též Widgets) jsou miniaplikace, které je možné použít jako jakýsi "interaktivní banne...
GamifikaceJedná se o zapojení herních principů a technik v neherním prostředí, např. v marketingu. Cílem je zv...
GeoTaggingGeotagging - viz Location Based Services
GI - Gross ImpressionsPočet kontaktů (GRP) v tisících. Související pojmy: GRP, TRP
GifGif, tedy Graphics Interchange Format, je grafický formát, který vznikl již na počátku 90. let. Využ...
GoodvertisingModel postavený na přesvědčení, že konání dobra pro lidi a planetu má v konečném důsledku pozitivní ...
GoogleGoogle [Gůgl] je jedna z nejvyýznamnějších globálních technologických firem světa. Během studií ji z...
GRP - gross rating pointGRP = Gross Rating Point. Kumulovaná sledovanost v populaci; široké cílové skupině (v množném čísl...
Guerilla marketingGuerilla marketing je zvláštní (nekonvenční) forma marketingu (např. šokující, extravagantní, kontro...
H
H2H – Human To HumanKe známým termínům B2B a B2C nově přibyl H2H, tedy human-to-human. Vznik tohoto pojmu je další reakc...
Halo EffectV reklamě označuje přenos účinku komunikace jedné značky na jinou značku nebo produkt. Jedná se o pa...
Hard sellAktivity zaměřené na růst nebo podporu prodejů produktu.
HashtagVýraz hashtag označuje slovo či více slov, které jsou uvozeny znakem #, tzv. hashem. Jedná se o t...
Hawthornův efektPopis jevu založený na následujícím příběhu: Výzkumníci zjišťovali vliv změny pracovního prostř...
HbbTVHybrid Broadcast Broadband TV (HbbTV) je platforma, která umožňuje používat televizní přijímač nejen...
HCIHuman-Computer Interaction – disciplína zkoumající vztah člověka s počítačem. Využívána i pro market...
HDTVHigh Definition TV. Nový digitální formát televizního vysílání. Má podstatně vyšší kvalitu než klasi...
Hlava domácnostiViz přednosta domácnosti
Hlavní vysílací časHlavní vysílací čas neboli prime-time je čas během dne, kdy má médium nejvyšší sledovanost. Z hledis...
Home PageVstupní a zároveň (většinou) hlavní (navigační) stránka webu.
HORECAHOtels, REstaurants, CAfé neboli segment trhu, který se zabývá hotelnictvím, restauracemi, pivnicemi...
Hospodyněviz Housewife
HousewifeHospodyně, anglicky housewife. Termín, který zahrnuje ty osoby v domácnosti, které se starají o b...
HybercubeVelkoformátový reklamní 3D nosič (kvádr, postavený na výšku) o celkové ploše 60 m², který bývá zprav...
I
iGenViz Millennials
I-LayerFormát internetové reklamy. Banner, který je složen ze dvou vrstev: 1. Menšího, základního banneru,...
ImageSubjektivní vnímání značky (produktu) určitou skupinou lidí nebo celou populací.
Implementační plánDokument, kde jsou rozplánovány detaily o kampani v určitém media typu do nejmenších podrobností. Na...
ImpreseZobrazení reklamy (používá se na internetu). Související pojmy: Slovník internetové reklamy, ...
Inbound marketingJe soubor aktivit, jejichž cílem je oslovit zákazníka atraktivním a přínosným obsahem, tedy nikoliv ...
Index zapomínáníIndex zapomínání popisuje, jak rychle cílová skupina zapomíná na (TV) reklamu, kterou viděla. Pří...
IndoorPojem označující reklamní nosiče, které jsou umísťovány uvnitř budov (v obchodních centrech, dopravn...
Infiltration marketingInfiltration marketing je marketingová taktika spočívající v infiltraci do určitých komunit. Za infi...
InfografikaGrafické vizuální znázornění informace nebo dat. Smyslem infografiky je srozumitelně odprezentovat m...
InfotainmentInfotainment, složenina dvou anglických slov: information + entertainment. Jedná se o spojení a prop...
In-storeReklama v místě prodeje. Nejčastěji se jedná o netradiční reklamní plochy ve velkých obchodních cent...
Instore radioKomunikace v podobě audiospotu, který je vysílaný v prodejně. Nejčastěji se využívá pro speciální ce...
Integrovaná komunikaceVše, co společnost, výrobce, majitel značky dělá. Veškeré jeho aktivity by měly být v souladu a dáva...
Internet věcíInternet věcí neboli Internet of Things (IoT) je koncept sítě, která propojuje různá zařízení s vest...
Internetový marketingInternetový marketing je komplex strategií propagující jakýkoliv produkt (firmu) na internetu. Spadá...
Internetový trhViz Úvod do internetového trhu
InterstitialFormát internetové reklamy zobrazující se přes celé okno prohlížeče, který se objeví zpravidla na 5 ...
Inzertní výkonObjem inzerce umístěné v médiu, v konkrétním tiskovém titulu. Znamená příjem, který tiskový tit...
IoT (Internet of Things)viz Internet věcí
IP adresaČíslo, které jednoznačně identifikuje počítač v síti (internetu). V současnosti má formát např. 234....
J
Jingle(Reklamní) znělka v rádiu a TV. Něco, co upoutává pozornost, zvoní, rachtá, kliká, zpravidla ak...
Junior pageJunior Page (formát tiskové reklamy) – pokrývá zhruba 2/3 strany (časopisu, novin). Souvisejí...
K
Katalog webových stránekStrukturovaný katalog odkazů na webové stránky. Katalog je spravovaný editory jimiž jsou odkazy tříd...
KeywordKeyword - viz klíčová slova
Keyword marketingKeyword marketing (někdy též Keyword advertising) - viz Search Marketing
KinoreklamaViz Úvod do kinoreklamy
KinotýdenPojem související s kinem. Kinotýden má 7 dní, startuje ve čtvrtek (souvisí s nasazováním nových fil...
Klamavá reklamaKlamavá reklama vyvolává ve spotřebiteli mylnou představu o nějaké skutečnosti, která zvýhodní někte...
Klíčová slovaSlova spojená s produktem, značkou nebo webovou stránkou. Klíčová slova se využívají hojně při Searc...
KlientKlient agentury, viz Zadavatel reklamy.
Kognitivní psychologieKognitivní psychologie je obor psychologie, který zkoumá vnitřní procesy vnímání, paměti, zpracování...
Komunikační agenturaNovější název pro reklamní agenturu. Vychází z názoru, že zásadní pro komunikaci je fakt, že všec...
Komunitní serverKomunitní server je obecný termín pro web, na němž se pravidelně schází určitá skupina lidí a vzájem...
Kontextová reklamaKontextová reklama (většinou) označuje textové inzeráty, které se zobrazují na základě obsahu stránk...
Konverze - Konverzní poměrKonverze a konverzní poměr jsou důležité pojmy z oblasti výkonnostního marketingu. Jednoduše by se d...
KPI - Key Performance IndicatorKlíčový ukazatel výkonu Každá organizace zpravidla používá jiný ukazatel pro posouzení svých vl...
KRAS - Klub reklamních agentur SlovenskaKlub reklamních agentur Slovenska (KRAS – Klub reklamných agentúr Slovenska) je výběrová organizace,...
Krizová komunikaceKrizová komunikace je (externí i interní) komunikace firmy v situaci, kdy je její stabilita či pověs...
KuplážKupláž znamená inzerci ve více titulech jednoho vydavatelství najednou – v podobě inzertního produkt...
Kvalitativní výzkumKvalitativní výzkum se používá k porozumění akcí, významů a interpretací v jejich sociálním kontextu...
Kvantitativní výzkumKvantitativní výzkum je výzkum používající statistické metody k popisu společenských jevů. Redukuje ...
L
LAEVýzkum LAE (Leseranalyse Eintscheidungsträger) – Analýza životního stylu osob s rozhodovací pravomoc...
LaunchLaunch neboli uvedení výrobku na trh. Jedná se o komplexní marketingovou aktivitu, jejímž cílem je p...
LayoutRozvržení prvků (reklamy) na stránce. Grafický náčrt tiskového reklamního prostředku: letáku, inz...
LBS - Location Based ServicesLBS – Location Based Services (též geotagging) – jsou služby stojící na určení polohy uživatele (vět...
Lcm - lines per cmV rastru je výsledný obraz složen z malých tiskových bodů uspořádaných do řad (lines). Vzdáleno...
LeadLead je druh konverze. Většinou se jedná o získání kontaktu na klienta.
Leader boardFormát internetové reklamy. Horizontální reklamní proužek. Jeho různé modifikace jsou např. 745*100,...
LeafletReklamní leták. Letáky mohou být rozdávány, roznášeny do poštovních schránek, mohou být umístěn...
LetadloViz Pyramidová hra
Letáky na vlasciReklamní letáky zavěšené na vlasci přímo na regálu. Typicky obsahují doplňující informace o produktu...
Linear BroadcastLineární vysílání. Znamená klasické TV nebo rozhlasové vysílání tak, jak ho známe, kdy jeden pořad n...
Line-upProgram televizních nebo rádiových stanic.
LogoSymbol firmy nebo produktu sloužící pro jednoznačnou identifikaci.
LOHASZkratka Lifestyles Of Health And Sustainability. Popisuje životní styl založený na vyznávání hodnot ...
Long tailPojem ze Search Marketingu. Ve vyhledávači se (zjednodušeně řečeno) vyhledávají dva typy slov (frází...
Lookalike modelováníLookalike modelování umožňuje zadavatelům reklamy najít a oslovit ty uživatele, kteří svým profilem ...
Loss leaderLoss leader je oblíbený produkt (zpravidla v supermarketu), který je dočasně zlevněn tak, aby přilák...
Low-costNízkonákladový. Například low-cost airlines je výraz pro nízkonákladové aerolinie, které se vyzna...
Lpi - lines per inchV rastru je výsledný obraz složen z malých tiskových bodů uspořádaných do řad (lines). Vzdáleno...
M
MagazínPeriodicky vycházející publikace obsahující tematicky zaměřený obsah. Z užšího zaměření vyplývá užší...
MarketingMarketing je organizační funkce a sada procesů pro vytváření, komunikaci a dodání hodnoty zákazníkům...
Marketingový mixMarketingový mix je souhrn či spojení čtyř základních marketingových nástrojů. Tento model byl vyvin...
Marketingový výzkumMarketingový výzkum pomáhá pochopit chování, postoje či motivace zákazníků v tržní ekonomice. Vybran...
MasstigeMasstige je marketingový pojem, který vznikl složením slov mass a prestige. Masstige výrobky jsou vn...
MATMAT – Moving Annual Total, součet za posledních 12 měsíců. Příklad: MAT SEP 2009 znamená součet z...
M-commerceM-commerce neboli mobile commerce, termín známý též jako další generace e-commerce, je nákup a prode...
MDS – Media Data SystemMedia Data System (MDS) je analytický nástroj a rozsáhlá mediální databáze obsahující informace o ve...
Media BuyerPracovník mediální agentury, který nakupuje reklamní prostor nebo čas v médiích. Související po...
Media GuideMedia Guide je MediaGuru, ale hodně lidí si to plete a do vyhledávačů zadávají špatná hesla. Nebo to...
Media mixRozdělení komunikační kampaně do různých mediatypů. Součástí mediamixu bývají televizní reklamy, rád...
Media PlannerPracovník mediální agentury, který plánuje rozložení reklamního rozpočtu do médií. Optimalizuje kamp...
Media projektMedia projekt je oficiální výzkum čtenosti tiskových titulů (do roku 2006 i poslechovosti rozhlasový...
Mediální agenturaMediální agentury se specializující na optimalizaci mediálních kampaní. Mediální agentura je prostře...
Mediální inflaceÚdaj popisující meziroční zdražení cen médií. Obvykle se uvádí za celý mediální trh dohromady nebo i...
Mediální zákonyPrávní předpisy, regulující činnost médií. Mohou se k činnosti médií vztahovat přímo (mediální zákon...
MediaplanMediální plán - označuje plán mediálního nasazení kampaně. Časový rozvrh, v němž budou odvysílá...
MediazastupitelstvíMediazastupitelství jsou společnosti, jejichž podnikání spočívá v nákupu a prodeji reklamního prosto...
MédiumMédium - z latinského prostředek, to, co zprostředkovává. V komunikaci jakýkoli kanál umožňující pře...
MegaboardFormát venkovního nosiče. Větší než billboard a bigboard. Megaboard má běžně opravdu velké rozměry, ...
MerchandisingMerchandising je komplexní péče o zboží a POP prostředky v místě prodeje, jehož hlavní náplní je zaj...
MessageZpráva, sdělení, poselství, které má být sděleno cílové skupině. Související pojmy: Take out
MicrositeWWW stránka zpravidla věnovaná jednomu produktu. Na této stránce se octnou uživatelé, kteří klikli n...
MillennialsGenerace, která dospívá po roce 2000. Bývá také označována za generaci Y či internetovou generaci (i...
Míra proklikuMíra prokliku (CTR / Click Rate) - pojem z internetového marketingu. Udává poměr mezi počtem zobraze...
MLM – Multi Level MarketingMulti Level Marketing (MLM) neboli víceúrovňový marketing, někdy též také síťový marketing (network ...
MML-TGIMarket & Media & Lifestyle – TGI (Target Group Index) MML-TGI je výzkum spotřebního a me...
MMOMedia Market Overview (MMO) – přehled základních údajů o konkrétních mediatypech a jejich trhu.
MMS1. Multimediální zprávy (zkratka MMS z anglického Multimedia Messaging Service). Multimediální paral...
Mobile friendlyMobile friendly je nový termín používaný k označení webových stránek dobře čitelných na mobilních te...
Mobilní marketingMarketing využívající mobilní zařízení, včetně mobilních telefonům, smartphonů či tabletů (respektiv...
MobisodeKrátké video šířené prostřednictvím mobilních telefonů (3G sítí). Obvykle trvá od tří minut do čtvrt...
MonitoringSledování chování zadavatelů reklamy. Monitorovat lze prodeje, reklamní investice, kreativitu i PR a...
Multikino (multiplex)Multikino (někdy též multiplex) je komplex obsahující větší počet promítacích sálů. Související...
MultiscreeningViz Second screen, multiscreening
Mystery shoppingJedná se o produkt (výzkumných) agentur, kdy se pracovník agentury vydává za běžného spotřebitele v ...
N
Nadlinková komunikace (ATL)Historické označení. Tzv. nadlinková komunikace (ang. above the line alias ATL) je forma marketingov...
Náklad, prodanýCelkový počet prodaných kusů jednoho vydání tiskového titulu. Je součtem titulů prodaných ve volném ...
Náklad, tištěnýCelkový počet vytištěných kusů jednoho vydání tiskového titulu. Počet vytištěných výtisků značí zámě...
Nákupní vozíkReklamní nosič nejčastěji umístěný na čelní straně nákupního vozíku z vnější i vnitřní strany, který...
Nativní reklamaJde o online inzertní formát, který připomíná redakční text, ale je vytvořen zadavatelem a není urče...
Nekalá soutěž v reklaměNekalou soutěž v reklamě a marketingu lze rozdělit do následujících kategorií: Klamavá reklama ...
Net Reach – čistý zásahProcento cílové skupiny zásáhnuté během kampaně alespoň jednou. Příklad: Net Reach 86 % znamená, ...
NetMonitorNetMonitor je velmi rozsáhlý výzkumný projekt, jehož cílem je poskytnout informace o návštěvnosti in...
Network marketing Viz MLM - Multi Level Marketing.
NeuromarketingNové interdisciplinární marketingové odvětví pracující s nejnovějšími výzkumy z neuropsychologie, k...
NeuroplanningNeuroplanning je metoda optimalizace mediálních (komunikačních) kampaní na základě nejnovějších výzk...
NewsletterForma komunikace se zákazníky. Tištěný nebo elektronický (e-mailový) přehled novinek pravidelně zasí...
Non-linear BroadcastNelineární vysílání. Znamená opak klasického TV nebo rozhlasové vysílání. V případě nelineárního vys...
NozzleReklama umístěná na pistolích tankovacích stojanů. Výhodou tohoto nosiče je, že se jedná se o jednu ...
NPD – new product development1) Proces vývoje nového produktu určeného pro trh, podobný může být R&D. 2) Oddělení ve spole...
O
Oční kameraSpeciální kamera snímající pohyb očí. V reklamě se využívá pro zjištění intenzity pozornosti „zákazn...
Off screenPojem se používá u kinoreklamy. Jedná se o všechny formy reklamy v kině mimo plátno (promo akce, pot...
Off-line, oflajn1. Vše, co není připojeno k internetu, k síti (www). 2. Životní fáze při výrobě TV spotu. Obsahuj...
Off-page faktoryViz Search Engine Optimalizace
Off-timeOff-time je čas mimo prime-time (hlavní vysílací čas) v televizi nebo rádiu. Někdy též off prime. Z ...
Off-tradeProdej (např. alkoholu) v obchodech, v balení, tedy mimo restaurace, kavárny, hotely, občerstvení ap...
On-line, onlajn1. Vše, co je na internetu, připojeno k síti (www). 2. Životní fáze při výrobě TV spotu. Obsahuje...
On-page faktoryViz Search Engine Optimalizace
On-tradeProdej (např. alkoholu) v hotelech, restauracích, kavárnách. Prodejní kanál. Související pojmy...
OOH - Out Of HomeForma reklamy, které působí mimo domov cílové skupiny. Široký pojem, zahrnující outdoorovou (venkovn...
OTC – Over The CounterPřípravky, léky, kojenecká strava prodávané „přes pokladnu“, ve volném prodeji. Opak je prodej na př...
OTH - Opportunity to HearPrůměrný počet poslechů reklamy příslušníkem cílové skupiny během kampaně nebo určitého období. ...
OTS - Opportunity to SeeUdává, kolikrát měl příslušník cílové skupiny zasažený kampaní průměrně možnost zhlédnout reklamní s...
Out of the BoxFormát internetové reklamy. Malý objekt, který se pohybuje nebo „poletuje“ po stránce a po určité do...
OutdoorForma komerční komunikace umísťovaná na venkovní nosiče (billboardy, bigboardy, megaboardy, CLV atp....
P
P2P (Peer-to-Peer)Pojem původně z IT prostředí, označující doslova rovný s rovným. Jedná se o typ počítačových sítí, k...
PackagingVyužití obalu výrobku ke komunikaci marketingového sdělení.
PackshotPackshot (nebo také pack shot) je závěrečný obraz filmu (tzv. tečka filmu), v níž je záběr většinou ...
Page RankPojem ze Search Engine Optimalizace. Udává "kvalitu" webových stránek z pohledu vyhledávače (s page-...
Page ViewZhlédnutí (internetové/webové) stránky. Související pojmy: Slovník internetové reklamy, Úvod ...
Paletový designPaletový design je forma sekundárního vystavení, tedy zviditelnění produktu v místě, které je v rámc...
PanelSkupina lidí, respondentů, na kterých je prováděno pozorování, sledování určitého chování. Resp...
ParazitováníViz Ambush marketing
Parciální lakVýraz z oblasti technologie tisku. Lak, který je nanášen jen na část stránky nebo inzerátu. Lakovaná...
PasantKolemjdoucí, osoba míjející venkovní reklamní nosič. Související pojmy: BigBoard, BillBoard, CLV...
PenetracePojem popisující rozšíření určitého produktu nebo média v populaci (trhu). Např. když penetrace inte...
PeoplemetryViz TV metr
PixelJednotka velikosti na WWW. Zkrácení anglických slov picture element, obrazový prvek. Bývá zkracován ...
PodcastingJako podcasting se označuje šíření informací ve formě hudebních souborů (tzv. podcastů), využívající...
Podlahová grafikaSamolepící fólie umístěná na strategických místech prodejny, nejčastěji před regálem s inzerovaným p...
Podlinková komunikace (BTL)Historické označení. Podlinková komunikace (BTL – below the line), označení pro nemasové formy komun...
PodvalPodval je název pro speciální formát tiskové inzerce. Je umístěn úplně dole na stránce, orientován v...
Podvodné prokliky (Click Fraud)Podvodné prokliky (Click Fraud) je termín vztahující se k PPC marketingu (součást Search Marketingu)...
Pokladní pásyReklamní nosič umístěný na pokladním pásu v podobě samolepy různých formátů. Toto médium bývá nejčas...
Pop-upNejčastěji v kontextu internetové reklamy. Tzv. pop-up okno, tedy „vyskakovací okno“, se objeví nad ...
PortálPortál je pojem z internetového marketingu označující weby s širokou paletou nabízených služeb. Mezi...
POS / POPPOS – Point Of Sale / POP – Point Of Purchase označuje místo prodeje, místo nákupu, někdy přeneseně ...
PositioningPozice značky na trhu, její odlišení od konkurence. Každý positioning musí definovat následující ...
PostbuyPost buy, post buy report. Dokument - vyhodnocení mediálního plánu po jeho realizaci. Srovnání ...
Potisk zadní strany účtenekReklama umístěná na zadní straně účtenek formou potisku. Může se jednat o recepty, vlastní komunikac...
Povědomí o značceZnalost značky v cílové skupině. Povědomí o značce (anglicky Brand Awareness) udává, kolik lidí z da...
PPA - Pay per ActionPojem z internetového výkonnostního marketingu. Jeden z modelů platby za reklamu na internetu. Zadav...
PPC – Pay per ClickJeden ze způsobů placení za reklamu na internetu. Placení nikoliv za imprese (zobrazení), ale za kli...
PPC systémyPPC systémy jsou jednou z nejužívanějších oblastí výkonnostního marketingu a také (na pojmy a jejich...
PPLPPL (pay per lead) – platební model na internetu. Placení až za „lead“, což bývá obvykle odeslaný fo...
PPOPPO neboli Pay Per Order = zadavatel reklamy platí až v případě, kdy zákazník na internetu vyplní ob...
PR - Public RelationsPR je soubor nástrojů sloužících ke komunikaci firmy s médii a dalšími cílovými skupinami (municipal...
PR agenturaPR agentura (public relations agentura) je společnost, která pro své klienty navrhuje, vytváří a pro...
Přednosta domácnostiTaké Head of Household. Označuje tu osobu v domácnosti, která činí zásadní rozhodnutí o velkých inve...
Přednostní výpisyPřednostní výpisy je speciální forma reklamního formátu na portálech. Jedná se o o zakoupení prvních...
PříbalReklama přibalená k magazínu. Magazín bývá zabalen ve fólii, aby příbalová reklama nevypadla. Nejčas...
Prime-timeHlavní vysílací čas (v televizi nebo rádiu). Denní doba, která je pro dané médium charakteristická n...
Prodejní POS stojanReklamní stojan vyrobený inzerentem na míru pro danou reklamní aktivitu či značku. Cílem je zviditel...
Product placementUmístění konkrétního produktu do filmu nebo seriálu za účelem jeho zviditelnění. Aktivní PP: Z...
Product prenamePojem, který označuje a charakterizuje produkt ještě před jeho uvedením na trh. Používá se pouze pro...
Programmatic buyingProgrammatic buying je obecný pojem zahrnující nákup online reklamy pomocí aukčních systémů. Standar...
Prompted AwarenessPodpořená znalost značky (v cílové skupině). Zjišťuje se tak, že se ve výzkumu respondentů z cílo...
PropagandaPropaganda je rozšiřování názorů a informací za účelem vyvolání nebo zesílení určitých postojů nebo ...
Pyramidová hraPyramidová hra neboli letadlo je označení nelegální činnosti spočívající ve víceúrovňové struktuře l...
Q
QR kódQuick Response. QR kódy jsou (obecně) velmi podobné čárovým kódům, které známe téměř z každého produ...
Queen sizeFormát o velikosti 200x60 cm používaný v outdoorové reklamě. Jde o reklamu umístěnou na dopravních p...
R
R&DResearch & Development – výzkum a vývoj. Často se tak označují ta oddělení společnosti, která s...
Rada pro reklamuRada pro reklamu (RPR) – samoregulační orgán reklamního trhu. Byla založena v srpnu 1994 zadavateli,...
RadioprojektRadioprojekt je oficiální výzkum poslechovosti rozhlasových stanic (do roku 2006 se poslechovost rád...
Rádiový trhViz Úvod do rádiového trhu
RastrTechnologie tisku, kdy je výsledný obraz složený z malých tiskových bodů uspořádaných do řad (lines)...
RatingProcento z populace, které bylo zasaženo reklamním poselstvím. Udává se v procentech cílové skupiny ...
ReachZásah reklamou. Související pojmy: Net Reach, Rating, Frekvence, Efektivní frekvence, Afinita...
RecallAnglicky vzpomenout, vzpomínat, paměť, připomínka. Recall, Ad Recall (vybavení si reklamy) viz ...
RecipientPříjemce reklamního sdělení. Ten, kdo byl reklamě vystaven. Související pojmy: Cílová skupina ...
RedirectPřesměrování. Pojem z oblasti internetové reklamy. Redirect se používá pro přesměrování uživate...
Regálová lištaReklamní nosič umístěný v liště, která standardně slouží ke vkládání štítků, čárových kódů a popisků...
ReklamaReklama je jednou z forem marketingové komunikace. Jejím smyslem je doručit reklamní sdělení (messag...
Reklamní agenturaReklamní agentura obvykle produkuje kreativní koncepty a materiály (TV reklamy, rozhlasové spoty, ti...
Reklamní blokÚsek ve vysílání určený pro odvysílání reklamního sdělení. Někdy též nazýván anglicky jako reklamní ...
Reklamní breakReklamní break neboli blok umístěný uprostřed televizního (nebo řidčeji rozhlasového) pořadu.
Reklamní sděleníviz Message
Reklamní spotNejčastější způsob prezentace reklamního sdělení v audiovizuálních médiích. Většinou formou televizn...
RekrutaceProces, jehož výsledkem je nalezení respondentů pro výzkumný projekt. Slouží k tomu různé výběrové m...
RelaunchZnovuuvedení značky na trh. Při novém uvedení je značka často měněna tak, aby odpovídala a reagov...
RemarketingRemarketing je metoda cílení internetové reklamy vyvinutá Googlem. Její princip spočívá v možnosti c...
ReminderPřipomínka. Kreativní forma (TV spot, rozhlasový spot, znělka, jingle), která něco připomíná. Může p...
RemitendaNeprodaný výtisk. Rozdíl mezi tištěným a prodaným nákladem. Např.: Deník Právo každý den průměrně...
Research1. Anglicky „výzkum“. 2. Sekce v mediálních agenturách, která se zabývá především zpracováním a a...
RespondentDotazovaná osoba. Osoba, které tazatel klade otázky, nebo účastník focus group, účastník výzkumného ...
ResponseObecně odezva na komunikaci značky. Může se jednat o odezvu vyjádřenou názory cílové skupiny, změnou...
RetailMaloobchod, prodej v malém, koncový prodej, balení pro koncového uživatele. Související pojmy:...
RetailerMaloobchodník, koncový prodejce, prodejce v malém. Související pojmy: Retail
RGBZ fyzikálního hledika se každá barva dá složit ze tří základních barev – červené, zelené a modré (Re...
Rich Media AdsReklamy, které obsahují pohyb, zvuk, interaktivitu, atd.
Road blockingZpůsob nasazování TV reklamy, kdy agentura nasazuje TV spoty ve stejný čas tak, aby byli zasaženi vš...
ROI - Return on InvestmentUkazatel návratnosti investic. Obvykle se udává tímto způsobem: Kolik mi vydělá každá koruna investo...
ROPO efektROPO efekt neboli „Research Online – Purchase Offline“ popisuje situaci, kdy zákazníci vyhledávají i...
Rozdělovače nákupůReklama umístěná na rozdělovačích nákupů na pokladním pásu. Nejčastěji se jedná o obdélníkový papíro...
Rozšířená realitaviz Augmentovaná realita
RSS - Really Simple SyndicationTechnologie RSS umožňuje uživatelům internetu přihlásit se k odběru novinek z webu, který nabízí RSS...
RTA - Real Time AdvertisingReal Time Advertising. Pojem vyjadřující nákup reklamy v RTB ekosystému. Většinou se používá termín...
RTB - Real Time BiddingRTB – Real Time Bidding je způsob nákupu online reklamy, který probíhá v online aukci v „reálném ča...
RTB - Reason To BuyReason To Buy – důvod, proč si mám produkt koupit. Pokud ho nemám, nekoupím. Příklad: Došel mi p...
RTB – Reasons To BelieveJedna z nejdůležitějších složek značky. Značka vytváří v myslích spotřebitelů nějaký obraz, position...
RTD - Ready To DrinkRTD – Ready To Drink neboli předmíchané alkoholické nápoje (long drinks), které jsou připravené k př...
S
Sales promotionSales promotion má za účel po předem určenou, časově omezenou dobu zvýšit spotřebitelskou poptávku n...
SamplingDistribuce zkušebních vzorků. V médích často znamená příbal vzorečků k časopisům, magazínům. So...
Scent marketingPřístup, který k běžně využívaným smyslům v marketingu, kterými jsou zrak a sluch, přidává další - č...
S-commerceS-commerce neboli Social Commerce, česky sociální nakupování, je výraz odvozený od pojmu e-commerce ...
Sdílená ekonomikaEkonomický model postavený na sdílení, výměně či půjčování majetku mezi jednotlivci. Může se jednat ...
SEA - Search Engine AdvertisingSearch Engine Advertising – SEA – součást Search Engine Marketingu. Jedná se o placenou reklamu u vy...
Search EngineČesky „vyhledávač“ – web umožňující prohledávat internetové stránky na základě dotazu (většinou klíč...
Second screen, multiscreeningVyužívání dvou a více zařízení (obrazovek) současně. Může jít o televizi, mobilní telefon, tablet, n...
SEM – Search MarketingSearch Marketing (někdy též Search Engine Marketing nebo zkráceně SEM) je jedna z nejúspěšnějších fo...
SEO – Search Engine OptimalizaceSEO – Search Engine Optimalizace (součást Search Marketingu) spočívá v lepším zobrazování stránek ve...
SERPSERP – Search Engine Result Page – pojem ze Search Marketingu, který označuje stránku s výsledky vyh...
ShareShare neboli podíl. Má rozmanité použití. TV share – podíl na TV sledovanosti Share of Voice – p...
Shelf stopperForma (formát) in-store reklamy, v místě prodeje. Reklama na úzkém pruhu papíru, kartonu či umělé hm...
ShowroomingShowrooming označuje spotřebitelské chování, při kterém si zákazník prohlédne zboží v kamenném obcho...
Síťový MarketingViz MLM – Multi Level Marketing
SkinningFormát internetové reklamy. Jedná se o dlouhodobou formu reklamy, kdy je design stránky nebo stránek...
Skrytá reklamaReklama, u níž je obtížné určit, zda se jedná o reklamu. Není totiž jako reklama označena. Skrytá re...
SKU - Stock Keeping Unit1. Jedinečný kód typicky používaný obchody a obchodníky, který popisuje a označuje produkt. Obvykle ...
SkyscraperFormát internetové reklamy. Vertikální reklamní proužek o velikostech 120*600 nebo 160*600 pixelů. ...
SMO - Social Media OptimizationSMO – Social Media Optimization – optimalizace pro pro širokou oblast „sociálních médií“. Cílem je o...
SMSSmall Message System (Small Message Sending) je označení pro tzv. textové zprávy, hojně využívané př...
Soap operaRozhlasový a televizní seriálový žánr, který je založen na mezilidských vztazích a emocích. Zápletky...
Sociální sítě - Social MediaSociální sítě (anglicky překládáno Social Media - sociální média) jsou zvláštní skupinou internetový...
SociodemografieZákladní ukazatelé popisující cílovou skupinu. Zahrnují údaje jako věk, pohlaví, vzdělání, místo byd...
SoLoMoSoLoMo je zkratkové slovo, jehož tři složky do značné míry odhalují jeho význam. Když jste SoLoMo, z...
SOM - Share of MarketSOM – Share of Market je podíl inzerenta, značky nebo produktu na celém trhu (kategorii) za určité o...
SOM - Share of MindSOM – Share of Mind vyjadřuje podíl na myslích cílové skupiny v určité kategorii. SOM je odvozen od ...
SOS - Share of SpendPodíl (inzerenta, značky, média) na celkových reklamních investicích v kategorii. Související p...
SOV - Share of VoicePodíl ratingů, GRPs konkrétního inzerenta, značky nebo média na celkovém objemu ratingů, GRPs trhu n...
SPAMSPAM neboli nevyžádaná reklama. Obecně se slovo SPAM používá v souvislosti s nevyžádanými reklamními...
SPIR - Sdružení pro internetovou reklamuProfesní sdružení subjektů působících v oblasti internetové reklamy. Skládá se z obou stran, které r...
SpoluspotřebitelstvíViz Sdílená ekonomika
Spontaneous AwarenessSpontaneous (Brand) Awareness neboli spontánní znalost (značky) v cílové skupině. Zjišťuje se tak...
SponzoringSponzoring (anglicky Sponsorship) Cílená komerční komunikace, která v myslích zákazníků spojuje z...
SpotSpot – videoreklama v televizi. Tradiční délka spotu je 20 nebo 30 sekund. Související pojmy: Fo...
SpotlistSpotlist je detailní dokument týkající se (zpravidla) televizní kampaně. Obsahuje: 1. Seznam n...
SquareFormát internetové reklamy. Čtvercový banner o velikosti 125*125 pixelů. Související pojmy: ...
SSPSSP - Supply Side Platform. Technologicky zajišťuje prodej reklamního online prostoru publishera, pr...
SSP - Supply Side PlatformSupply Side Platform / Sell Side Platform– součást RTB ekosystému. Slouží jako systém nabídky (na pu...
Sticked bannerFormát internetové reklamy. Banner, který je „přilepen“ zpravidla ke spodnímu okraji stránky i po do...
Stochastický rastrRastr, který pro řízení intenzity barev používá stejně velké tiskové body, rozmístěné nestejně dalek...
StopážStopáž označuje délku reklamního spotu v TV a rozhlasu. Minimální stopáž je zpravidla 5 sekund, nejd...
StoryboardStoryboard je vizuální materiál, který (v reklamě) vzniká při procesu tvorby TV spotu. Jedná se o sa...
Strategický plánDokument, který na základě zadání a analýz stanovuje celkový přístup ke komunikaci (reklamní kampani...
StreamingTechnologie přenosu dat, která funguje tak, že je data možno zpracovávat jako stálý a kontinuální to...
Success feeSuccess Fee je odměna (agentuře) splatná za podmínky dosažení určitých měřitelných cílů.
SuplementSuplementy jsou magazínové přílohy deníků, které vycházejí v určitý den. Nejsou samostatně prodejné,...
SWOT analýzaSWOT analýza je metoda analýzy používána hlavně v marketingu, jež umožnuje zhodnotit silné stránky (...
T
Tag onPřílepek ke spotu. Obvykle se na konec televizního spotu přidává pět až deset sekund, které komuniku...
TAI - Target Affinity IndexTarget Affinity Index - viz Afinita
Take outObsah, pointa reklamního spotu. Informace, kterou si má cílová skupina vzít. Příklad: Antirezin a...
Target Audience ProfileProfil cílové skupiny, zpravidla popis demografických charakteristik: věk, pohlaví, vzdělání, veliko...
Target GroupViz cílová skupina.
TazatelOsoba provádějící dotazování ve výzkumu. Indiánské jméno by bylo Ten-Kdo-Se-Ptá. Související po...
TBCTo Be Confirmed. (Předmět schůzky, agentura nebo třeba místo jednání) bude teprve potvrzeno. Souv...
TBDTo Be Decided. (Předmět schůzky, agentura nebo třeba místo jednání) teprve bude určeno, rozhodnutí b...
TeaserForma reklamního sdělení, která má upoutat pozornost a hlavně vyvolat zvědavost. Obvykle po určitém ...
TelemarketingTelemarketing je marketing uskutečňovaný přes telefon, je součástí direct marketingu.
TelenovelaTelevizní seriál, jehož ústředním motivem jsou mezilidské vztahy, řešení složitých životních situací...
TeleshoppingTeleshopping je speciální forma prodeje produktů v televizním vysílání.
Televizní trhViz Úvod do televizního trhu
TendrVýběrové řízení vypsané zadavatelem na poskytovatele reklamních/mediálních služeb.
TimingTiming znamená načasování, resp. časové rozložení (např. kampaně). Může znamenat i volbu správného o...
Tiskový trhViz Úvod do tiskového trhu
Točení rastrůČáry rastru (lines) základních barev tiskových bodů, kterými je inzerát tvořen, jsou vůči sobě pooto...
Top of MindTop of Mind je subjektivní dominantní pozice značky. Označuje první (značku) z dané kategorie produk...
TP - tiskové podklady / technické parametrySlangově TéPéčka – technické parametry, tiskové podklady. Dokument obsahující technické specifikace ...
Trading deskAgentura / oddělení agentury zajišťující kompletní správu RTB kampaní (alias programmatických kampa...
Traffic1. Traffic je pojem z internetového marektingu. Obecně znamená - návštěvnost webu. 2. Zaměstnan...
TrollAnonymní účastník internetových diskuzí, který je svými často hanlivými nebo irelevantními příspěvky...
Trolley shelterPřístřešky na nákupní vozíky umístěné na parkovištích před prodejnami či nákupními centry. Nabízejí ...
TRP - Target Rating PointTRP = Target Rating Point. Kumulovaná sledovanost v konkrétní cílové skupině (v množném čísle TRPs n...
TV guideTištěný magazín obsahující informace o televizním programu na následující týden či dva týdny.
TV SharePodíl na televizní sledovanosti. Vztahuje se k určité době a určité cílové skupině. Jedná se o podíl...
TVCTelevision Commercial = Televizní reklamní spot
TV-metrTV-metr (dříve peoplemetr) je elektronické zařízení, umístěné ve vybraných domácnostech, umožňující ...
U
UCC - User Created ContentViz User Generated Content
UFO - Understanding Fifties and OverStudie UFO (Understanding Fifties and Over) je výzkumný projekt zaměřený na pochopení (českými marke...
UGC - User Generated ContentPojem označující typ webu (internetového serveru), jehož většinu obsahu tvoří jeho vlastní návštěvní...
Umbrella BrandZastřešující značka, odvíjí se od anglického výrazu Umbrella (deštník). Jedná se o takovou značku...
Umbrella EffectÚčinek, kterým zastřešující značka (Umbrella Brand) působí na produkty a značky, které zastřešuje. Z...
Umělá inteligenceUI či anglicky AI (Artificial Intelligence) označuje technický obor zabývající se vývojem zařízení, ...
Unie vydavatelůUnie vydavatelů byla založena v roce 1990 a je jediným reprezentativním sdružením podnikatelů a zamě...
Unikátní návštěvník - Unique UserNávštěvník, který navšíví webobou stránku v určitém časovém období (měsíc). Při opakované návštěvě s...
Upmarket1. Segment populace, který má vyšší příjmy, vyšší intelektuální zdroje a je ochoten připlatit za kva...
URLUniform Resource Locator (jednotný lokátor zdrojů) je řetězec znaků s definovanou strukturou, který ...
User friendlyUser friendly – uživatelsky přátelský (přívětivý). Označení pro systém vhodně přizpůsobený intuitivn...
USP – Unique Selling PropositionUSP neboli Unique Selling Proposition znamená „to, co má naše značka a ostatní ne“, jedná se o uniká...
V
VideobannerFormát internetové reklamy. Reklamní formát, kde je v jeho části nebo přes celou plochu promítáno vi...
VideoremarketingVideoremarketing, podobně jako remarketing, umožňuje komunikovat s těmi uživateli, kteří v minulosti...
Virální marketingForma marketingu (především) na internetu. Spočívá ve vytvoření zajímavé kreativy (obrázku, videa, a...
Vklad, vkládačkaReklama vložená dovnitř tištěného titulu, novin, magazínů. Jedná se často o letáky supermarketů, kat...
Vlog, vloggingTermín vlog je odvozený od výrazu video blog nebo video log. Jedná se o osobní deník ve formě videa....
VOD - Video on DemandVideopůjčovna na dálku. Obecný název pro technologie umožňující vybírání si videa na dálku (ze serve...
VyhledávačViz Search Engine Související pojmy: Slovník internetové reklamy, Úvod do internetového trhu, Vý...
Výkonnostní marketingJak již název napovídá, výkonnostní marketing je marketingem zaměřeným na výkon. Nejedná se však o v...
Výkonový marketingviz Výkonnostní marketing Související pojmy: Slovník internetové reklamy, Úvod do internetové...
VysílačkySlangový výraz pro vysílací podklady do televize.
W
WAPWAP (Wireless Aplication Protocol) je speciální formát stránek na internetu, který je přizpůsoben pr...
WatermarkFormát internetové reklamy. Podkres textu stránky logem klienta, které je v bledých, ale dostatečně ...
Watson (IBM)Superpočítač vybavený umělou inteligencí. Dokáže se učit z dat, chápat jazyk a souvislosti. V roce 2...
Wear out efektWear out efekt nastává v okamžiku, kdy reklamní spot nebo inzerát ztrácí účinnost, je „obnošený“. Ko...
WEB 2.0Populární termín označující "novou generaci" webu (resp. služeb internetu). Za fenomény WEB 2.0 se o...
WebisodeKrátké video streamované (šířené) prostřednictvím internetu, webových stránek. Obvykle trvá od tří m...
Weekly ReachTýdenní zásah, týdenní reach. Tento termín se používá hlavně v oblasti rozhlasové , ale i TV re...
WidgetsWidgets jsou speciální programy (mini-aplikace) přímo stvořené proto, aby si je lidé mohli vkládat d...
WobblerForma in-store reklamy, v místě prodeje. Termín pochází z anglického slovesa wobble (houpat se). Jed...
Word of Mouth marketingWord-of-Mouth marketing (zkráceně WOMM) je marketing zaměřený na vyvolání efektu ústního šíření „rek...
WWW - World Wide WebNejpopulárnější rozhraní na internetu. Klasické internetové stránky zobrazované v internetovém prohl...
Y
YouTubeYouTube je velkým fenoménem současného internetu. Jedná se o internetový komunitní videoportál, zalo...
YoYYear On Year Meziroční srovnání, zpravidla zahrnuje celých dvanáct kalendářních měsíců. Př...
YTDYear-To-Date Zkratka vhodná do finančních tabulek a přehledů, šetří místo. Znamená souhrnn...
YUPPIEYUPPIE (Young Urban Professional Peaceful Intelligent Ecological), zkratka pro mladé lidi, zejména z...